Blogposts

Blog

Geplaatst op dinsdag 22 oktober 2019 @ 01:39 door Travelboy , 1224 keer bekeken

 

€ 160 of nog méér moeten bijbetalen omdat je een tikfoutje wilt laten corrigeren op je vliegtuigticket? Onaanvaardbaar! En volgens ons zelfs onwettig. Wij verzochten tien luchtvaartmaatschappijen om te stoppen met die praktijk. Als ze dat niet doen, trekken we naar de rechtbank.


Verwisselde je twee letters in je voornaam toen je online de gegevens inbracht om een vlucht te boeken? We kunnen begrijpen dat die fout om veiligheidsredenen moet worden gecorrigeerd vóór je afreist. En dat kan bij de meeste luchtvaartmaatschappijen zonder probleem, alleen laten ze je daar doorgaans zwaar voor betalen.


Bij Brussels Airlines en TAP Air Portugal moet je rekenen op € 25 en bij Emirates op € 30, terwijl Ryanair maar liefst € 115 aanrekent voor een onlinecorrectie en € 160 voor een correctie op de luchthaven! British Airways en Vueling gaan nog verder: je moet ook nog eens het tariefverschil betalen indien de prijs van het ticket ondertussen is gestegen. Weiger je om die "vergoeding" op te hoesten, dan zul je niet mee mogen met het vliegtuig.


Sommige luchtvaartmaatschappijen zoals Iberia en Lufthansa bieden niet eens de mogelijkheid om een tikfout te corrigeren. Dan wordt het inschepen zonder meer geweigerd en moet je dus een nieuw ticket kopen.


Wij vinden dergelijke praktijken onwettig


Veiligheid is een terecht bekommernis. Daarom zijn luchtvaartmaatschappijen verplicht om de passagiersgegevens over te maken aan de nationale controleautoriteiten. Op twee÷momenten: 48 uur vóór de geplande vlucht en net na het sluiten van de gate, zodra het inschepen is beëindigd. Dat gebeurt om zeker te zijn dat de boekinggegevens overeenkomen met de identiteitsgegevens van de passagier en dat het effectief de persoon is die heeft geboekt, die instapt en niet iemand anders. Maar dus zou het perfect mogelijk zijn om de fout bij het inschepen nog recht te zetten.


Het feit dat hiervoor zoveel kosten worden aangerekend of dat je wordt verplicht om een nieuw ticket te kopen staat totaal niet verhouding tot de beperkte impact van de fout of het verzuim van de passagier.Deze praktijk is vooral een extra bron van inkomsten voor luchtvaartmaatschappijen en heeft niets te maken met een extra dienstverlening voor de passagier.


Wij schreven tien maatschappijen aan


Wij besloten daarom om deze tien luchtvaartmaatschappijen aan te schrijven: Alitalia, American Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Emirates, Iberia, Lufthansa, Ryanair, TAP Air Portugal en Vueling. We stelden hen formeel “in gebreke” en verzochten hen om onmiddellijk te stoppen met deze praktijk.


Krijgen we een negatief antwoord of helemaal geen reactie, dan zullen we een procedure starten voor de rechter.

 

bron: www.test-aankoop.be



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.